Pepptalk!

Det här inlägget är till för att peppa. Jag vill peppa alla att bara orka igenom saker som ibland är skit och som känns helt hopplöst. Inget är hopplöst, det är något som de senaste åren har visat mig.

Min pappa har alltid sagt till mig "Det är det du gör varje dag som räknas". Och det är ett rätt bra uttryck. För mig har det mest handlat om vikt/motion. Poängen med uttrycket är att det handlar om kontinuitet i det man gör bra. Och om man gör något sämre, så är det okej, så länge man inte gör det ofta/varje dag, för det är då det får betydelse.

Jag har verkligen, de senaste åren insett vad dom där orden har för betydelse. När jag förra året hade genomgått min stora operation av vänstra benet, där man plockat bort tumör, skelettdelar och muskler, så gällde det att återfå funktionen i benet. Jag minns att jag till en början hade svårt att ens röra benet, mest för smärtan, men också pga minskad muskelfunktion. Efter tre veckor var jag på mitt första besök hos min dåvarande sjukgymnast. Hon begärde inte mycket av mig, bara att lyfta benet i olika vinklar. Det var skitsvårt. Jag tog verkligen i för allt vad jag var värd, och det hände inte mycket. Hon gav mig dessa övningar att göra varje dag, minst en gång om dagen, i en veckas tid. Jag kämpade och kämpade för att göra programet varje dag, ibland mindre entusiastiskt ibland mer, men jag gjorde det. Och efter några veckor märkte jag STOR skillnad. Jag orkade mer och jag kände verkligen hur mycket mer jag klarade av med benet.

Strax innan jag ramlade och bröt foten så fick jag och pojkvännen in en rutin att gå riktiga långpromenader i skogen med hundarna. Första gångerna vi gick rundan märktes det att kroppen inte var van. Man var lite seg/trött i kroppen efteråt. Men ju fler gånger vi gick promenaden, desto mer märktes det att kroppen blev piggare.

Nu när jag är gipsad på vänster ben/fot och inte får belasta foten så hoppar jag på höger ben. I början var det ganska jobbigt, speciellt att hoppa upp för våra tre tappor utan hiss här hemma. Men varje dag hoppar jag på höger ben. Varje dag hoppar jag upp för trappan här i vår lägenhet, och jag märker att jag orkar mer än jag gjorde dag 1. Då tänker jag tillbaka på det där uttrycket "det är det du gör varje dag som räknas". Det är så sant som det är sagt. Dom gånger man vill åstakomma förändring i sitt liv kan man börja med små förändringar. Det handlar bara om att man ska orka göra det, varje dag.

Kommentarer
Postat av: Hockeysmurf | Med rätt att vara som sig själv

Kloka ord från din far! :)

Och kloka ord från dig, härligt pepp!

Hoppas du får en riktigt skön jul och klarar dig undan den där influensan som verkar gå som en löpeld genom stan. :)

2011-12-20 @ 17:51:44
URL: http://fibrotankar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0