16 juli 2011

Då har dagen gått. Dagen jag lite har funderat över hur den skulle se ut. Idag, för ett år sen fick jag min diagnos.

Jag minns en dag, under behandlingarna. Jag pratade med min kontaktsjuksköterska på sarkommottagningen på Radiumhemmet, Lillian. Hon berättade att det var en tjej, i min ålder, som hade gjort samma typ av operation som jag senare skulle genomgå. Den där man tog bort en bit av mitt lårben och ersatte med en protes. Jag försökte fråga hur länge sen det var hon var sjuk. "Ett år" var svaret. Då tycket jag att ett år var otroligt långt tid. Det var en evighet. En evighet med cellgifter, en evighet med operation, återhämtning, illamående, kräkningar... Men det varade inte så länge för min del. Jag blev "frisk" ändå.

Ett år är verkligen långt tid. Ett år är också väldigt kort tid.

Dagen idag har inte spenderats på något speciellt sätt. Vi var inne i Hallstavik för att köpa en tårta för att fira lite. Men annars har vi inte gjort något speciellt. Och det känns rätt skönt. Förra året spenderades hela dagen med att tänka på cancer, livet och döden. Idag har jag inte tänkt mycket cancer alls faktiskt.

Jag har också ändrat lite vanor i livet. I boken (som jag fortfarande läser) Anti cancer - ett nytt sätt att leva, ger författaren tips på mat som man kan få i sig, som är lite anti cancer. Det är bland annat ekologiska varor, grönt te, fet fisk som är rik på omega 3 och olika kryddor (bland annat curry). Det är ganska intressant att läsa boken. För även om man kan vifta bort mycket av bokens teser, som att "det är inte testat på människor, så det är inget som är bevisat" så kan man inte vifta bort att det är BETYDLIGT färre cancerfall per år i länder som Indien och Japan, där man använder curry i matlagningen eller dricker grönt te.

Så jag tänkte börja vara lite nyttigare. Socker är rena cancerbomben. Det är som att BE om att få cancer. Så socker är något jag försöker få i mig väldigt lite av. Klart att det ibland (som idag) slinker ner en tårtbit eller så. Men jag försöker vara bättre på det där. Jag försöker också äta mer fisk (som jag egentligen inte tycker speciellt bra om. Men jag försöker) och igår drack jag till och med grönt te (här kan också tilläggas att jag inte tycker speciellt bra om te. Men grönt kan jag nog få i mig någon kopp om dagen eller två).

Jag har verkligen ändrat åsikt om tanken på mat som cancerframkallande (alternativt hämmande). Klart att man inte kan säga något helt klart, när det inte är ordentligt forskat på mat. Men tecknen är så tydliga, vi i västvärlden som äter mer onyttigheter, har också betydligt fler cancerfall. Och, nyttig mat är inget som man kan överdosera, det är inget som är farligt eller som kan skada någon. Därför är det inte heller någon fara att testa, att försöka leva lite nyttigare för att kunna få leva, förhoppningsvis, cancerfri.

Därför, är det lax till middag på landet idag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0