Nedsatt aptit

Sen jag hamnade på sjukhus i fredags har jag haft svårt för mat.. Ni som känner mig väl vet att jag aldrig varit liten i aptiten, bara man ger mig rätt sorts mat (dvs helst onyttigt och med mycket ost).

Men efter operationen (före vet jag inget om eftersom att jag fastade) har aptiten varit dålig. Första dygnet åt jag ingenting mer än en pepparkaka (uppdelad på hela dygnet). Söndag och måndag fick jag väl i mig lite frukost och lunch.. Men inte så mycket mer. Jag trodde att det berodde på sjukhusmaten.. Men det fortsatte när jag kom hem..

Alvaro och jag åkte förbi donken på vägen hem. Jag är aldrig sen att beställa en glass, eller milkshake, eller varför inte en meny? Men nej då. Jag frågade kroppen och kroppen ville inget ha.. Alvaro erbjöd att jag fick smaka på hans cola i alla fall.. Jag tog två klunkar.. Men vattnet var fasiken godare..

Samma sak igår när min älskade mamma ställde sig och kokade tortelini åt mig och gjorde egen ostsås! SÅ gott. Men kroppen säger på något sjukt sätt att "nu räcker det".. Även om jag fortfarande är dödshungrig och jättesugen. Idag har jag vara fått i mig tre mackor, en tårtbit, en liten slice med paj och nu på kvällen, bara för att jag var så hungrig att magen drog ihop sig, resterna från tortelinin igår..

Men så började jag tänka.. Vad kan det bero på? Det kanske inte bara är sjukhusvistelsen som gör det.. Jag äter ju trots allt TRE mediciner jag inte tagit sen senast jag kände såhär (vilket var efter förra benoperationen förra året). Så jag kollade på bipacksedlarna.. Jag tog den medicin som jag misstänkte först.. Och mycket riktigt.. Den starkaste medicinen som ska reducera smärta har som vanlig biverkning "nedsatt aptit".

Då var det mysteriet löst!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0