Ekologisk mat

Visste ni att asiatiska män som dör i andra sjukdomar än cancer, har lika många mikrotumörer (alltså ett förstadium till cancer) i sin prostata som män som lever i västvärlden. Studer har visat (i boken anti-cancer påvisas mängder av såna studier) att man i Asien har lägre antal fall i cancer, än vad vi i västvärlden har. Studier på adoptivbarn har också visat att det beror till största delen på om adoptivföräldrarna har cancer, ifall det adopterade barnet också drabbas av cancer under livet. Inte huruvida den blologiska föräldern fått cancer. Vi kan alltså sluta skylla på våra gener. Det är inte våra gener som ger oss cancer. Det är vår livsföring.

I mitt förra blogginlägg fick jag en kommentar av en vän som hade snappat upp det här med grönt te, efter mitt blogginlägg om hur bra det gröna teet är. Jag gillar det! Att mina inlägg kan få er att i alla fall överväga att göra små förändringar i livsföringen för att må lite bättre. Tummen upp!

Det här blogginlägget tänkte jag ägna åt ekologisk mat. Innan jag träffade min sambo var jag skitdålig på att köpa ekologiska produkter (min sambo är väldigt medveten om miljön, så han har lärt mig mycket om ekologiska produkter). Framförallt berodde det på okunskap och priset. Ekologiska varor är tyvärr ofta lite dyrare än annan mat. Men jag kan lova att man gör sig själv en god gärning när man köper ekologiska varor. Framförallt sånt som är kravmärkt (vissa varor står märkta som ekologiska, men har inte alltid genomgått samma granskning som kravmärkta varor gjort).

Varför ska man då köpa ekologisk mat? Jo, när det gäller kött, ägg och mejeriprodukter är det väldigt enkelt. Djur som kommer från ekologiska uppfödare har för det första behandlats på ett värdigt sätt, dom har utfodrats med bra mat och levt på ett bra sätt. Även om man kanske inte kan tro det, men djurens foder, påverkar kött, mjölk och ägg, dvs det vi får i oss. Man vet också att kravmärkta djur inte besprutats med en massa kemikalier, som antibiotika. Dessutom vet man att ekologiska kött, ägg och mejeriprodukter har fraktats på ett sätt som är bättre för vår miljö. Och bättre miljö för människan betyder också mindre cancerfall.

När det gäller andra ekologiska varor, så som pasta, ris, grönsaker, frukter, mm, så gäller det mest kemikalier. Väljer man ekologiska och kravmärkta varor så väljer man mat som inte är besprutad med farliga kemikalier, vilket både är bra för oss som ska äta fruken/grönsakerna/riset, men även för miljön.

Sen är det ju också en bra grej att ju fler som efterfrågar ekologiska produkter, desto billigare kommer det bli och ju fler butiker kommer ha produkterna i sitt sortement.

Jag vet själv hur det är, det är svårt att ha råd att köpa allt ekologiskt. Men börja i liten skala. För det första kommer det många studier nu om att rött kött inte är jättebra för oss människor. Välj därför att köpa ekologiskt kött när du väl gör det. Ät inte så mycket rött kött i veckan. Jag tror att livsmedelsverket har en rekomendation på ca 500 gram rött kött i veckan. I anti-cancerboken säger han ca 300 gram i veckan. Den ekologiska mjölken är inte så mycket dyrare. Och ekologiska ägg är det bästa, både för hönorna (för att dom inte ska bli tvingade att sitta i en liten, liten bur), och för dig. En annan sån grej som är bra är att köpa kravmärkta bananer. Den största aktören på marknaden för bananer (jag skriver inte ut namn, men ni vet nog vem jag menar), använder vissa kemikalier på sina bananodlingar, som inte är bra. Även om bananer är en sån frukt där ganska lite kemikalier tränger in i själva frukten (pga det tjocka skalet), men för miljöns skull så gör man en stor gärning genom att köpa kravmärkt.

Jag fungerar också så att jag blir väldigt stolt när jag ser på kvittot hur många ekologiska produkter jag handlat. Då känner jag mig duktig och glad. Och maten blir ju så mycket godare när sakerna är ekologiska och man kan äta med gott samvete. I anti-cancerboken finns en studie beskrivet att människor upplever ekologisk mat som godare än icke ekologisk. Så gör dina smaklökar och dig själv en tjänst och köp något ekologiskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0