Min bibel - Det är ditt val

Igår fick jag ett litet påpekande att anti-cancerboken inte alls är någon vetenskaplig bok. Och det är den ju inte. Det är en bok som visar på vissa företeelser, studier på cell- och djurnivå, och av det drar författaren och i viss mån också läsaren vissa slutsatser. Det finns inga absolut fakta, och det finns inga vetenskapliga studier på människor som säger att vissa livsmedel fungerar, vissa fungerar inte. De studier som gjorts på människor är större studier där människor ändrat livsstil genom att ändra matvanor, blir mer fysiskt aktiva och de har fått hjälp att hantera sina känslor. Det har gått väldigt bra i dessa studer, men man vet inte av vilken anledning det gått bra. Det kanske skulle ha gått bra för dessa patienter ändå. Man vet inte. Och det finns inga absoluta sanningar. Antingen så väljer man att tro på budskapet i boken, eller så gör man det inte.

Efter att ha läst boken så kunde jag inte blunda för det som stod i den. När jag låg på sjukhuset och fick cellgifter så lovade jag mig själv att jag skulle göra ALLT, och då menar jag ALLT för att jag skulle slippa gå igenom det igen. Om ALLT då menas att ändra sitt liv till ett mer hälsosamt liv, då gör jag det. Det är väldigt enkelt. Att hamna i samma situation igen, att bli sjuk i cancer, att fara för sitt liv, att ligga på sjukhus, att bli nedbruten både mentalt och fysiskt och veta om att jag kanske hade kunnat göra något åt det här. Mitt liv kanske hade sett annorlunda ut, jag hade kanske kunnat vara lika glad som människorna som jag ser genom bilfönstret när jag åker mellan mitt hem och sjukhuset. Jag vill inte hamna i den situationen och känna att jag ångrar mig. Att jag inte gjort allt för att kunna slippa må dåligt, att slippa få oroa mig om jag kommer leva efter 30. För mig är det väldigt enkelt. Jag har valt att leva mer hälsosamt, du kan välja göra det samma om du tror på det. Tror du inte på det så tänker ingen tvinga dig. Men jag önskar att du fortsätter läsa min blogg för att bli med medveten om kost och hälsa, så kan du själv sen välja om du vill tro på det eller inte. Jag vill göra folk mer medvetna. Sen har alla individer ett val att ta till sig informationen eller sätta sig emot det.

Så jag tänker fortsätta blogga om boken. Jag gillar den och den ger mig hopp. Det är det enda som betyder något för mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0