Operation

Idag var jag, Alvaro och mamma på ortopeden på Karolinska för att prata med kirurgen om tumören och ingreppet. Det var en trevlig ortoped, doktor Hesla, inte alls speciellt lik de andra två sarkomortopederna på KS som jag träffat tidigare.
 
Jag tog upp lite saker jag ville ha bekräftat. Bland annat det att jag har ont i höften. Tumören sitter på bäckenkanten, typ på kanten mot naveln om man så säger. Men jag har ont i höften, ungefär i ljumsken/höften/höftkulan. Om ni förstår vart jag menar då. Det är några dm där emellan och jag tycker inte att det borde vara ens samma sak. Men man vet ju aldrig med cancer. Det kan trycka på ena eller andra stället och då göra ont på ett helt annat ställe. Och det var ungefär så han trodde också. På bäckenkanten, där man måste ta bort en ganska stor bit, (tumören är som ett plommon sa Dr Hesla) sitter också muskler i ett muskelfäste. Man måste lossa dom musklerna för att komma åt skelettet under operationen, och han trodde att det kan vara så att tumören redan nu påverkar musklerna där så att det gör ont någon dm längre ner i höften, så att säga. Sen berättade han också att man måste ta bort en nerv som går precis där vid kanten. Nerven ger känsel i låret (typ i huden) och den kommer försvinna. Jag har redan känselbortfall på utsidan av låret, så jag vet ungefär hur det kommer att bli.
 
Sen tog jag upp att jag vill bli av med spikarna i foten. Han klämde lite men ville se röntgenbilder först och sen låta opererande kirurg fatta det avgörande beslutet. Dr Hesla skulle nämligen gå på semester i nästa vecka och Dr Brosjö (han som gjorde min benoperation och gav mig cancerbeskedet) var troligtvis i tjänst när operationen skulle genomföras). Så vi får väl se på operationsdagen hur det blir med spikarna. Det är ju ändå inte det primära att bli av med. Så det är något som får bli som det blir.
 
Annars fick jag veta att jag kommer bli inlagd dagen innan (alternativt samma morgon) som operationen ska ske. Jag kommer ligga på sjukhus 2-3 dagar efter operationen och kommer behöva gå med kryckor i 2-3 veckor efter operationen. Totalt kommer jag nog behöva en rehabiliteringsperiod på ca 6 veckor trodde han.
 
Det känns väl lite surt. Jag hade på något sätt hoppats att operationen skulle gå smidigt och att jag kunde få gå hem typ samma dag eller dagen efter. MEN jag vet å andra sidan hur det har varit de andra gångerna jag opererats och dom sagt att man ska ligga kvar några dagar. Jag försöker röra mig så mycket det bara går och så mycket jag bara klarar av vilket gör att dom tillslut skickar hem mig tidigare än beräknat.
 
Det är inte heller så mycket jag kan göra åt saken. Jag vill att tumören ska opereras bort och om det då gör att jag får sämre funktion i höften ett tag, till dess att jag tränat upp det igen, då får det vara så. Jag är envis och jag vet att jag kommer hitta ett sätt att ta mig fram ändå. Det gäller bara att träna, träna och träna för att hitta förmågan igen. Och jag har gjort det, två gånger med ett ben och en fot. Jag kommer fixa det med höften också.
 
Operation kommer ske inom två veckor. Jag skulle få samtal av sjuksköterskan på ortopedmottagningen om tid för operation. Till dess är det bara att vänta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0