LCHF - Bra eller dåligt?

Det går ju en trend i samhället idag att vi ska äta enligt LCHF metoden. Det ska tydligen vara bra för allt möjligt, cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, uppsvälld mage, diabetes och gud vet vad. Jag tycker dock att man ska vara väldigt kritisk och tänka efter ordentligt innan man bestämmer sig för att förändra sin livvstil så drastiskt som man gör med LCHF-metoden.

Jag gick in på en hemsida som beskrev LCHF-metoden väl. Eller i alla fall tillräckligt väl. Mycket av det som stod på hemsidan håller jag med om. Te.x att vi måste äta mindre vit pasta och vitt ris. Det många människor får för sig att LCHF går ut på är att man ska sluta äta kolhydrater och äta mängder med kött och fetter (oavsett vilken typ av kött det är och oavsett vilken typ av fett det är) istället. Dessutom går metoden ut på att man inte ska äta frukter, vilket jag tycker är idiotiskt.

Jag kan förstå att man väljer att äta enligt LCHF-metoden för att man vill gå ner i vikt. Men att i ett längre perspektiv öka sin köttkonsumtion och ständigt konsumera dåliga fetter är inte alls bra. Och min oro är att människor som inte är tillräckligt insatta i mat kommer att göra just detta.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg är inte dagens kött av speciellt bra kvalitet. Man ska försöka äta så lite som möjligt av rött kött och det man väljer att äta bör vara ekologiskt. Något jag fick ut av LCHF-sidan var samma som står i Anti Cancerboken, att vi människor idag får i oss alldeles förmycket omega-6 fettsyror och alldeles förlite omega-3 fettsyror. Något som bidrar till inflamationer i kroppen och som i längre perspektiv kan leda till en cancer. Dagens ickeekologiska kött innehåller just detta, mycket omega-6 och lite omega-3. Det ekologiska köttet är inte perfekt, men innehåller bättre balans mellan omega-6 och omega-3 fettsyrorna.

Det samma gäller fett. Allt fett är inte bra fett. Länge har man sagt från livsmedelsverket att man ska äta mindre av mättade fettsyror och mer av omättade- och fleromättade fettsyror. Och många väljer inte att äta mer av de bra fettsyrorna utan det är mycket mättade fettsyror som konsumeras, vilket på längre sikt inte heller är bra. 

Problemet med LCHF-metoden är att man förespråkar kött och fett. Vilket på längre sikt inte är bra. Jag håller absolut om att man kan öka mängden fetter och proteiner i sin kost, men inte genom att äta mer rött kött och äta dåliga fetter. Om man ska äta enligt LCHF-metoden så måste man vara insatt i vilka livsmedel som är mycket proteinrika och som också i stora delar kan ersätta mängden kött. Det samma gäller med fetter. Det gäller att veta vilken typ av livsmedel som innehåller de bra fetterna (tex bearnaisesås innehåller inte speciellt många bra fetter).

I min värld behöver man inte utesluta kolhydraterna helt. Kolhydrater är bra och något kroppen behöver. Men precis vad gäller kött och fett så gäller det att äta rätt typ av kolhydrater. Vit pasta och vitt ris är inte de bästa kolhydraterna man kan få i sig. Däremot sånt med lågt glykemiskt index (GI) är toppen för kroppen. Jag själv har börjat äta Quinoa, vilket påminner lite om ris. Eller kanske en blandning av ris och cous-cous. Dock är det en ört och den smakar inte så mycket. Väldigt neutral i smaken och finns i olika färger (lätt att hitta vit, svart och röd).

Det gäller alltså att åter igen vara medveten om vad man stoppar i sig. För det påverkar kroppen mer än vad du kan tro. Och långvarigt ohälsosamt bruk av varor som inte är bra för kroppen kommer så småningom visa sig på de flesta av oss (man ska ha jävligt tur om en längre "misshandel" av kroppen inte förstör kroppen på något sätt).

Så sätt fart och googla och skaffa dig mer kunskaper om kött, fett, kolhydrater, vitaminer, mineraler, konserveringsmedel och annat som finns i våra livsmedel idag. Du har inte råd att inte ha kunskapen om vad du stoppar i dig!

Kommentarer
Postat av: Sofia

Jag hade inte kunnat säga det bättre själv!!

2012-05-13 @ 20:48:07
URL: http://stillness.papper.fi/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0