Mentor Sverige

Jag tänkte skriva om ett helt annat ämne idag. Något som engagerar mig mycket men som väldigt få människor vet om finns. Nämligen organisationen Mentor Sverige.

Jag blev rekomenderad att söka till att bli mentor av en vän till mig. Mentor är en organisation som utbildar personer över 20 år under en dag för att de senare ska bli mentorer till en ungdom. Ungdomarna är mellan 13 och 18 år och har själva sökt att få en mentor. Inga förkunskaper som mentor krävs.

Mentorskapet handlar om att vara en extra vuxen person i ungdomens liv. Man träffas två gånger i månaden och kan göra allt från att gå och fika, träna till att klättra eller gå på konsert.

Man söker via mentors hemsida (www.mentor.se) och blir sen kontaktad för att gå på intervju. Efter intervjun får man gå på en utbildningsdag och där efter blir man tilldelad en ungdom.

Jag var på mentorsutbildningen idag. Det är ca 140 ungdomar som väntar på att få en mentor tilldelad sig. Men det är bara 30 tillgängliga mentorer. Så jag uppmanar alla mina vänner som känner att dom vill och som har tid att söka till att bli mentor. Vi behövs verkligen och ungdomarna vill och behöver i många fall en extra vuxen att träffa ibland och göra roliga saker tillsammans med.

Så sök, sök, sök! Vi behövs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0