Fatigue

Idag är jag så glad. Eller glad kanske är fel ord. Lättad är ett bättre ord på mina känslor. Idag har jag nämligen fått ett ord på min trötthet. Fatigue...
 
Som ni kanske märkte i mitt senaste blogginlägg så har jag varit väldigt förvirrad vad gäller min trötthet. Den är extrem just nu, och jag har inte riktigt hittat någon bra anledning till att jag är så trött. För än idag, när min sambo berättade att det finns just ett begrepp på min trötthet. Fatigue.
 
Jag googlade lite på begreppet och Cancerfonden har en väldigt bra förklaring på begreppet. Direkt när jag läste vad begreppet innebar så kände jag "Men det är ju EXAKT så det är för mig". Och så kände jag mig väldigt lättad.
 
Fatigue är ett begrepp på trötthet. Det är vanligt vid cancersjukdom (även vid andra typer av sjukdomar) men få känner till att begreppet existerar. Tröttheten gör att man har svårt att göra vardagssysslor och hushållssysslor. Den kan även påverka orken att göra saker som man vanligtvis tycker är kul. Tröttheten kan visa sig både fysiskt och psykiskt.
 
Anledningen till Fatigue är många. Behandlingen av cancer, ämnesomsättningen i kroppen förändras pga behandlingen, aptiten ändras vilket gör att man har svårare att få i sig energi. Men även såna saker som att känna smärta och oro för sjukdomen påverkar att man känner trötthet.
 
Jag kunde bocka av många orsaker till min trötthet. Och det kändes så skönt att någon beskrivit exakt hur jag känner. Jag är inte bara en barnslig tonåring som inte orkar diska och städa för att det inte är kul (vilket är något jag fått för mig att detta beror på), utan jag är faktiskt trött och det finns en annan anledning till tröttheten.
 
Hemsidan gav mig också bra tips på att försöka må bättre, att försöka orka i alla denna trötthet. Och två tips ska jag ta till mig. Att försöka äta för att få i mig tillräckligt med energi. Även om det är svårt att få i sig vanlig mat så gäller det att äta sånt man gillar men ändå få i sig bra mat. Och att ta promenader. Det är tur att jag har mina två hundar, så jag kommer ut på mina promenader några gånger om dagen.
 
För er som vill läsa mer, gå in på http://www.cancerfonden.se/sv/cancer/for-patienter/Vardagen-forandras/Trotthet-vid-cancer/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0