Politik

Jag vet att jag tidigare sagt att min blogg inte ska vara politisk. Och det ska den inte vara heller. Men när politiken påverkar MIG och min sjukdom så känner jag ändå ett behov av att skriva om det.

För i budgetförhandlingarna som regeringspartierna håller nu funderar dom på att höja nivån för frikortet. Ett frikort används i vården för att visa att en patient betalat för sin sjukvård upp till en nivå, och att man sen i princip har fri sjukvård (allt ingår inte i frikortet, som sjukresor eller sjukhusvistelse). Idag ligger nivån på 900 kronor för frikort på sjukvård. För läkemedel finns ett liknande frikort, gränsen där ligger på 1800 kronor idag. Men alliansregeringen vill höja gränsen för fri sjukvård till 1100 kronor och för läkemedel 2200.

Visst, jag hade kanske inte tyckt det var ett sånt stort svek mot oss sjuka som jag tycker det är idag om jag inte visste att anledningen till att dom väljer att höja gränsen för fri sjukvård och för läkemedel är pga att dom för ett år sen valt att göra skattesänkningar, som gett er som inte är sjuka mer pengar i plånboken. För ER är det ingen skillnad, ni kan lätt betala dessa 200 + 200 kronor för frikort. Men jag, som fortfarande lever på mina 6100 kronor i månanden och som inte får några skattelättnader eller annat som gör det lättare för mig att betala dessa 400 kronor. För mig känns det i plånboken redan. Och det kommer bli ännu värre om nivån höjs.

Och som vanligt, visst, jag klarar mig. Jag har mitt skyddsnät av familj som kan hjälpa mig ekonomiskt om jag behöver. Men det finns fortfarande människor i Sverige som INTE KAN och inte har något stöd i familj som kan hjälpa till ekonomiskt. HUR FAN ÄR DET DÅ TÄNKT ATT DOM SKA KLARA SIG?! Som jag sagt tidigare, att vara sjuk är inget man väljer, det är inte roligt! Det är inget som NÅGON människa önskar sig. Varför då sparka på oss som redan ligger? Vi har det tillräckligt svårt med våra sjukdomar som gör att vi inte kan leva som vanligt.

Det finns en anledning till att vi har hög skatt i Sverige. Det är för att välfärd ska få kosta pengar. Och ni som på allvar tror på en högerpolitik som ska "ge mer pengar i plånboken" tycker jag seriöst att det här visar hur det går med dom där pengarna. Vi höjer nivån för något annat istället, så försvinner dom där pengarna ändå... Dom enda som har pengar kvar, är dom personerna som på allvar är rika och får flera tusen kronor kvar i plånboken när skatten sänks. Än en gång så tar vi från dom fattiga och ger till dom rika....

Jag hoppas bara att vi väljer att vända den här trenden. Det handlar trots allt om människor och om människors liv och hälsa.

Kommentarer
Postat av: Alvaro

Bra!

2011-08-29 @ 10:37:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0