Undersökningsobjekt

Idag fick jag återigen vara undersökningsobjekt. Jag har nämligen en dubbel portacath inopererad på bröstkorgen under huden (se bild nedan). Det är väldigt ovanligt att man har en dubbel vilket gör att sjukvårdspersonalen alltid blir lite extra nervösa. Ofta är sjuksköterskorna på en vanlig vårdcentral inte vana att spola portacaths överhuvud taget, att då ha en dubbel är väldigt förvirrande för dom.

När jag låg på sjukhuset var  till och med sköterskorna på avdelningen ovana. Trots att andra med osteosarkom behandlats på samma avdelning. Ibland var det flera sjuksköterskor som ville undersöka min port bara för att dom inte hade sett någon med två ingångar förut.

Men idag när jag var på vårdcentralen för att spola igenom porten så var det en ny sköterska som ville vara med och känna på porten. Absolut, kläm på sa jag och hon kände och såg lite fundersam ut. Sköterskan som gjorde själva nålsticken var dock van och skötte sig fint (trots att hon stack fel en gång och fick sticka om, vilket aldrig är skönt).

Jag tycker dock att det är kul att vara lite speciell, om det även bara gäller min portacath.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0