Ingen dränering

Läkaren jag haft på ASiH sen jag blev inskriven för någon vecka sen slutade igår. Han jobbade tydligen bara på ASiH över sommaren, annars har han andra uppdrag som läkare. Men han var i alla fall villig att dränera min vänstra lunga på vatten, i hemmet. Vilket hade varit väldigt skönt, om det hade varit mycket vatten. Men enligt hans bedömning när han lyssnade och knackade mig på ryggen/lungan så visade det sig att vätskan inte fyllts på speciellt mycket sen han undersökte mig dagen efter att jag kommit hem från sjukhuset. Och då var frågan om jag själv ville bli dränerad (det är tydligen bara han på ASiH som var villig att göra det hemma hos oss, annars får jag ta mig till sjukhuset för att få det gjort). Men han konstaterade själv att ju mer och ju oftare man dränerar lugnan på vatten, desto fortare kommer lungan att fyllas med vatten igen. Tumörerna vill tydligen att det ska vara vatten där, och då är det kanske bara värt att dränera lungan när det verkligen behövs.
 
Och när vi sen började prata om att jag tyckte mig må mycket bättre bara efter att jag fått en vätskedrivande spruta (som troligtvis inte alls påverkar vattnet i lungorna, utan bara att jag har extra vätska i kroppen) så kom vi fram till att det kanske är mer värt att ge mig en till spruta istället för att göra en dränering. Och jag tycker att jag kunnat sova bättre och känner att andningen känns bättre när jag får kissa ur mig ordentligt. För jag har haft lite problem med det. Att kissa, vilket gör att jag undviker att dricka eftersom att det känns som om jag bara lägger på mig vatten. Och det blir lite som en ond spiral. Men ASiH kommer i morgon med nytt morfinplåster och då har jag frågat om ifall jag kan få vätskedrivande tabletter som jag själv kanske kan ta om jag känner att jag behöver. Vi får se i morgon helt enkelt.
 
Testade att köra in permobilen in i huset, och med tungan rätt i munnen fungerar det faktiskt! Då kanske jag är lite mindre beroende av att mina familjemedlemmar att dom ska kunna köra mig dit jag vill/ska.
 
Det är kul med hjälpmedel :)

Kommentarer
Postat av: Pernillanilla

I Lund vet jag att de opererat in en" shunt" i lungan på patienter som har problem med återkommande vätska i lungan. Sedan kopplar man på någon form av behållare med vacum som suger ut vätskan när man kopplar på den. Detta är nog något rätt nytt och inget som görs med rutin...kanske något att fundera på om det skulle bli värre?
Styrkekramar

2013-08-12 @ 22:46:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0