Min vikt

Jag har tänkt mycket på det här med vätskan i min kropp och framförallt vätskan i mina lungor (eller i alla fall i min ena lunga, den jag dränerade här om dagen). Min pappa säger att han tycker att han ser på mig att jag minskar i omfång/volym när jag är dränerad, och det är väl kanske inte så konstigt med tanke på att 2,5 liter måste synas någonstans.
 
Och det bästa sättet att hålla koll på om man lägger på sig mycket vätska är att väga sig. Något jag inte gjort på ganska många veckor/månader. Jag tror ärligt talat inte att jag har vägt mig sen jag fick min sista cellgiftskur, vilket var sista juni, och då vägde jag runt 84 kilo. Själv märker man ju väldigt lite att man tappar i vikt, speciellt när det inte är fettet på kroppen som försvinner först, utan för mig har det ju varit muskelmassan.
 
Igår fick jag därför för mig att jag nu ska hålla lite koll på min vikt. Jag kanske bör väga mig varje dag bara för att se hur det ligger till med vätskan. Jag har ju furixtabletter att ta till också, om det skulle vara så att jag känner att jag lägger på mig väldigt mycket vätska. Men igår då, så vägde jag mig som sagt och vågen stannade på 77 kilo. (Egentligen stannade den på 76 kilo, men vågen vi har här på landet är lite av en lyckovåg, så den drar av nästan ett kilo på ens "riktiga" vikt.) Jag vet inte riktigt hur mycket vätska jag hade lungorna när jag låg på sjukhuset och vägde 84 kilo, men jag har svårt att tänka mig att det var mer än kanske 1-2 kilo. Resten är muskelmassa som jag har förlorat.
 
Men nu kan jag i alla fall hålla lite koll på vätskebalansen i kroppen. Vilket känns skönt. Då har jag ju också möjlighet att bolla med ASiH om det skulle vara något, att jag gått upp många kilon på bara några dagar. Men vi får se, förhoppningsvis slipper jag mer vatten i lungorna nu.
 
 

Kommentarer
Postat av: Eva

Hej Edit!
Vet inte hur du har det med smärta från rygg och bäcken men OM du har värk så vill jag berätta eller snarare tipsa om en behandling som fått iaf min son att få en väldig smärtlindring från tumörerna som han har i lår, bäcken och rygg pga osteosarkom,den heter samarium och är en radioaktiv isotop som de ger på radiumhemmet genom en snabb injektion. Styrkekram till dig!

2013-08-18 @ 22:08:52
Postat av: Mahlin

Hejhej! Hoppas du mår bättre och att vätskeproduktionen avtar i dina lungor. Verkar jättebra med att du kan ringa sköterska och slipper åka in om det är ngt du undrar eller vill att ngn ska titta på.
Fortsätt krya på dig. Trevlig vecka och må så gott. Håller tummarna att du blir bra snaaart. Med vänlig hälsning,
Mahlin

2013-08-18 @ 22:40:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0