Hälsa

Jag har (om jag minns rätt) nämnt i tidigare inlägg att jag försökt ändra mitt kostupplägg. Det har successivt växt fram efter att ha läst anti-cancerboken. I början ändrade jag små grejer, som att äta mer fisk och grönsaker. Men sen i januari har jag försökt att ändra mer i min kost. Vilket har resulterat i att jag gått ner 16 kilo.

Det är inget magiskt på något sätt. Jag hade kilon att ta av. Men jag gör det inte för att gå ner i vikt i första hand utan för att bli mer hälsosam.

Nu var det ett tag sen jag läste anti-cancerboken, men igår kväll åkte den fram igen. I förordet står beskrivet varför jag tycker att det här med kosten är så viktigt: minst 1/3 (kanske till och med hälften) av alla cancerfall i världen skulle kunna undvikas bara genom rätt kost. Bara genom kosten kan man öka chanserna att inte drabbas, eller att få återfall (om man blivit drabbad), eller öka chanserna att överleva om man behandlas för sin sjukdom.

Därför har jag valt att göra något åt min kost. Jag vill kunna känna att jag gjort allt jag kan för att inte få cancer igen. Det finns inga garantier, men det är värt ett försök.

Självklart finns dagar när även jag festar till på en chipspåse, godis eller en pizza. Men det gäller att inte göra det för ofta.

Jag ser på människor i min omgivning och märker att många tror att dom äter hälsosamt, men att det är mycket i kosten de väljer att äta som inte är bra (av olika anledningar). Jag tänkte därför blogga om det här med kost lite mer. Jag vill verkligen inte påstå att jag är någon expert, jag upptäcker själv nya saker varje dag som jag kan förändra med min kost. Men jag hoppas att jag i alla fall kan inspirera någon till att se över sina egna kostvanor.

Jag skulle uppskatta om ni väljer att kommentera bloggen, om det finns något ni vill påpeka eller om ni bara vill uppmuntra.


Kommentarer
Postat av: Sofia

Då kommenterar jag att jag ser fram emot kostråden! Brukar allt som oftast tänka på cancerrisken när det gäller vad jag smäller i mig, men en liten knuff i rätt riktning av en expert skadar ju inte... ;) Grönt te som du har tipsat om brukar jag försöka hålla mig till, så tack för det :)

2012-04-23 @ 18:35:02
URL: http://stillness.papper.fi/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0