Kroppen har förmåga att läka sig själv

Nu när sommaren äntligen kommit med lite värme, så la jag mig i hängmattan och läste lite i AntiCancerboken. Det har varit svårt att läsa den nu när jag insett att jag blivit sjuk igen. Mycket är ju bevis för mig att jag, genom det jag stoppat i mig, förstört min kropp (detta har dock inte skett medvetet). Men det är så nyttigt för mig att läsa. Jag lär mig så mycket och det är enorma förändringar jag bör göra i mitt liv för att få rätsida på cancern.  Men när det gäller att göra förändringar i ens liv så gäller det att göra små steg, ett i taget, för att så småningom ha ändrat ganska mycket i livet.
 
Min första förändring gällde den ekologiska maten. Jag försöker i så stor utsträckning som möjligt köpa ekologiska varor. Som jag skrivit förut så är ekologiska varor utan kemiska bekämpningsmedel, vilket både är bra för själva produkten som vi sen äter, men också för naturen. Att få i sig kemiska substanser gör ingen nytta alls. Så undvik det i största möjliga mån och satsa på ekologiskt. Naturligt är alltid bäst!
 
Den andra förändringen gällde te. Jag har inte varit någon stordrickare av varken kaffe (som jag inte dricker alls, mest för att jag inte tycker det är gott) eller te. Men sen jag läste i AntiCancerboken om det gröna teets hälsoeffekter så tänkte jag att varför inte. Allt för att minimera riskerna att drabbas av cancer igen. I början drack jag ganska lite grönt te, det blev någon gång i veckan. Men efter ett tag blev det lite mer frekvent och sen en tid tillbaka dricker jag MYCKET grönt te. Minst tre koppar te per dag. Nu tycker jag till och med att det är gott!
 
Den tredje förändringen gällde vad jag åt. Jag har alltid varit en sån person som ratat grönsaker. Jag har aldrig gillat grönsaker och åt på sin höjd gurka, morötter och ärtor. Men sen jag läste AntiCancerboken så har jag insett att det finns många bra effekter av att äta grönsaker. Så även här har det skett succecivt. Jag började med att äta grönsaker till varje måltid, och valde då såna grönsaker jag tyckte var goda. Sen har det blivit mer och mer att testa olika grönsaker och se hur det har smakat och om jag har lärt mig att tycka om det. Och det har fungerat bra. Idag kan jag lätt göra grönsaksröror och grytor med grönsaker som jag aldrig tidigare trodde att jag skulle äta.
 
Idag läste jag om olika livsmedel och hämmande cancereffekter. I boken beskrivs framförallt två effekter hos cancerceller som olika typer av livsmedel förstör. Det första är ett ämne som finns i t.ex. det gröna teet och som påverkar tumörens möjlighet att bilda blodkärl. För att en tumör ska kunna slå rot i en kroppsdel krävs att den har tillgång till energi. Därför bildar tumören snabbt blodkärl som leds till tumören och den får på så sätt tillgång till energi genom blodet. Denna snabba blodkärlsbildning kallas alltså angiogenesis och det finns en mängd livsmedel som har ämnen som hämmar den processen, bland annat grönt te och gurkmeja.
 
Den andra effekten som cancerceller har heter apoptos. Vanliga celler har en inbyggd förmåga att självdö efter en tid. Cancercellerna saknar denna förmåga. Jag har läst om den här förmågan tidigare i boken, men la inte på minnet vilka typer av livsmedel som påverkade apoptosen. Men idag läste jag att i blåbär finns två ämnen som har effekten på cancerceller att dom dör. Genast gick jag ut i skogen och plockade några blåbär och åt.
 
Det kan verka jättekonstigt för dig som bloggläsare att jag tror mer på blåbärs-effekten än på cytostatika. Men för mig är det ganska självklart. Min kropp är riktigt unik. Allas kroppar är unika. Och under de här 2 åren med cancer har jag insett att kroppen gör allt för att överleva. Kroppen har en förmåga att hantera och läka ut de mest allvarliga sjukdomar man kan tänka sig. Bara man ger den tid och rätt verktyg.
 
Men nej, jag tänker inte tacka nej till cytostatika och/eller strålning i morgon och bara ägna mig åt anticancer-kost. Men jag tror som sagt på min kropps förmåga att läka sig själv och jag tänkte ge kroppen möjligheten att göra just detta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0