Oh, Happy day!

Det visade sig vara en bra dag för sjukhusbesked. På eftermiddagen skulle jag till sjukhuset för att få svar på varför hjärtat beter sig som det gör, och under dagen skulle min onkolog ringa mig angående benmärgsprovet.
 
På Thorax fick jag veta att mitt hjärta visst slår oregelbundet (jag SA ju det!). Och det ganska ofta.. Under mitt långtids-EKG hade min puls under natten gått ner till 40 slag/minut, vilket inte är onormalt men lågt. Läkarna trodde därför att mitt hjärta slår extraslag för att det går mellan 2-2,5 sekund mellan mina vanliga hjärtslag. Thalidomid gör att hjärtfrekvensen blir långsammare, vilket de trodde var medicinen som påverkade hjärtfrekvensen. Men det är inte farligt, så länge jag inte blir yr eller på något sätt mår dåligt av att ha så låg puls. Hon skulle rekomendera Elisabet (onkologen) att byta ut thalidomid om det var möjligt, om inte så kanske minska dosen. Jag tror iof inte att Elisabet är villig att göra varken det ena eller det andra. Och jag vet inte om jag är det heller. Så länge jag inte mår dåligt av hjärtat så får det vara som det är. Det känns bättre att besegra cancern än att hjärtat ska slå perfekt jämt, så länge det inte är farligt. På slutet kändes det dessutom mindre. Så min kropp kanske lyckas anpassa sig så småningom...? Sen hade jag inte heller planerat att ta Thalidomid längre än nödvändigt. Medicinen påverkar mig mer än vad jag insåg innan. Jag känner mig betydligt friskare och piggare nu än när jag åt thalidomid. Så inte mer än nödvändigt, tack!
 
På vägen hem från KS ringde onkologen. Jag hade inte varit orolig under hela dagen, men just när jag insåg att det var hon som ringde så kändes det lite obehagligt. Men hon berättade att benmärgsprovet såg bra ut. Att hon hade varit orolig för att jag hade haft cancerceller i benmärgen också (dvs leukemi). Det hade inte jag fattat, och inte mina föräldrar heller som var med mig på läkarbesöket att det var därför hon ville ta benmärgsprovet. Men det kändes rätt skönt att jag inte hade förstått det, för då hade jag nog oroat mig för det också. Men benmärgen är trött. Så jag ska ta blodprov i morgon för att se om de vita blodkropparna är tillbaka på rätt mätvärde igen, då kan jag börja med thalidomid i morgon. Är det fortfarande inte på en bra nivå så måste benmärgen kickas igång innan jag kan ta thalidomid igen. Och i fortsättningen är det blodprov varje vecka som gäller, för att hålla koll på blodstatus och de vita blodkropparna.
 
Två bra besked idag. Kanske kan det fortsätta så här ett tag till? Bra sjukhusbesked borde alla få och jag skulle behöva lite mer tur med mina besked. Det är så härligt att veta att man mår bra (i alla fall så bra det går att må).
 
Nu är det helg. Det ska bli skönt att få ta det lugnt och i helgen är äntligen Alvaro ledig och hemma. Så vi får umgås lite tillsammans. Det ska bli riktigt skönt.
 
Trevlig helg!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0