Jag ber om ursäkt i förväg...

Min blogg är egentligen inte tänkt att vara en politisk blogg. Men jag är den första att erkänna att inlägg som publiceras här ibland kommer visa min poltiska färg, och jag står för den, så det är inte det. Men jag hoppas att folk kan förstå mina poänger ändå, även om man inte alltid håller med om den politiska färgen. Iaf, here it goes..

Jag blir irriterad på människor som inte är insatt i politik men som ändå måste diskutera, utan någon som helst efterforskning. Jag såg en tjej i ett tv-program (Ja, det var Big Brother) som kritiserade att vi hade hög skatt i Sverige och att hon inte förstod vart pengarna tog vägen. Hon var övertygad om att de mesta av pengarna myglades bort iform av bedrägerier av olika slag... Jag kan lätt förklara för er, älskade vänner, att pengarna ni betalade i skatt för år 2010 räddade livet på mig. Jag är övertygad om att jag hade dött om vi inte hade haft så bra sjukvård i Sverige. Jag ska förklara för er som är skeptiska.

För det första har vi betalat läkarna som behandlat mig, med pengar för deras kunskap. Den kunskapen är ovärderlig. Pengarna har kommit från forskningbidrag och annat som betalas av skattepengar. För det andra, jag har legat på sjukhus 5 gånger det senaste halvåret. Bara tanken på alla mediciner och cellgifter jag fått.. All personal som passat upp mig, gett mig mat, mediciner, tagit hand om mig när jag låg där.. Jag vill inte veta kostnaden för det. Det samma gäller min protes i benet. Jag ska maila ortopeden och fråga vad den kostar... För den är inte billig.. Allt detta har betalats med skattepengar. Detsamma gäller för min medicin, som hindrar cancern från att växa, som kanske till och med tagit död på den (det vet vi ju inte än, men vi kan ju hoppas) PegIntron som jag får, 4 sprutor kostar 4000 kronor. Jag tar en spruta i veckan. Det skulle bli 52000 kronor på ett år.. Jag betalar 1800 i och med högkostnadsskyddet på mediciner som vi har. Jag kan fortsätta rabbla kostnader om ni vill, men jag tror ni förstår min poäng. Utan skattepengar hade jag inte fått den bästa vården. Utan skattepengar hade alla insatser man gör i vården satts i relation med "Vad kostar det mig att göra det här".. Jag vill inte ha ett sånt Sverige. Sjukvård kostar pengar och det ska få kosta pengar.. Jag har dessutom bara pratat om sjukvården, tänk på vår fantatastiska skola, att barn och unga kan få gå i skolan, att vi kan få utbilda oss. Jag pluggade i tre och ett halvt år utan att betala ett öre till skolan.

Något som jag också skrivit i tidigare inlägg. Känslan att behöva jaga pengar när man är sjuk, den är inte rolig. Jag kan bara tänka hur känslan hade varit om jag betalat all min sjukvård själv. Att varje piller hade kostat pengar. Att jag behövt tänka att "vågar jag ringa på sjuksköterskan för att be om smärtstillande, dom kostar ju så mycket pengar dom där sprutorna man får". Att gå och ha ont, att lägga ner energi och tid på att fixa pengar så att jag kunnat bli frisk. JAG VILL INTE HA DET SÅ!

Jag kan bli så irriterad. Vi har det bra i Sverige. Jag vill inte ha det som i USA där man får 200 000-300 000 kronors skulder bara för att man varit sjuk. Jag har inte gjort något fel, jag drabbades av cancer, varför vet man inte. Vissa säger att jag hade otur, läkarna kan inte berätta varför. Dom kan inte förklara vad jag gjort för att bli sjuk. Man vet bara att det hänt.

Jag är i alla fall OTROLIGT tacksam över den svenska sjukvården och att vi betalar skatt i vårt fantastiska land. Ni får gärna tycka annorlunda men jag är övertygad om att jag, om sjukvården inte betalats med skattepengar, idag hade legat på sjukhus och helt enkelt varit påväg att dö.

Så tack svenska folket! Ni har gjort mig frisk och för det är jag evigt tacksam.

Kommentarer
Postat av: Jessica

Väl skrivet! Blir också väldigt upprörd när man faktiskt måste förklara varför vi har skatter (och varför vi borde ha högre skatter...). Hur kan det gå förbi människor? Du får mer än gärna ta av mina skattepengar. Varsågod!

2011-03-21 @ 10:59:08
URL: http://hogieskill.blogg.se/
Postat av: Ulla Benerbäck

Jättebra skrivet!!! Står på din sida..

2011-03-21 @ 17:04:02
Postat av: Sofia

Amen! Hade inte kunnat säga det bättre själv!

2011-03-21 @ 17:05:03
URL: http://stillness.papper.fi/
Postat av: Mattias

2011-03-21 @ 17:23:20
Postat av: Röntgensjuksköterskan

Vi kan ju annars säga så att hade det inte varit för våra höga skatter så hade vi inte legat bland länderna som har den bästa vården i världen. Det är vi tillsammans med bland annat Kanada som anses ha den bästa och den mest kostnadseffektiva vården, och den gemensamma nämnaren är att vården är offentligt finansierad. Värt att tänka på.

2011-03-21 @ 21:44:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0