Keloid

Jag har ett fult ärr ovanför mitt vänstra bröst. Just nu sitter där en port à cart. Men efter operationen som jag gjorde för mer än ett år sen när port à carten sattes in, fick jag ett riktigt fult ärr. Min faster har förklarat för mig att ärrbildningen kallas keloid. Jag googlade ordet keloid och fick reda på att det är ungefär 1 på 1000 som får den typen av ärrbildning. Det är också vanligt att keloiden kliar, vilket min gör.

Men det som oroade mig mest var att man inte bör operera bort en keloid. Då brukar kroppen reagera genom att bilda mer och värre keloider. Vilket inte kändes allt för hoppfullt eftersom att jag ska plocka ut port à carten... Då kommer dom, antar jag, gå in på samma ställe och göra det. Jag vill inte ha ett värre ärr än vad jag redan har.

Jag lyckades hitta att man kan få laserbehandling för keloider. Jag får helt enkelt testa det, om ärret efter att port à carten plockats ut blir lika fult.


Kommentarer
Postat av: Linnea

jag har också ett sånt ärr, mitt är ganska litet och blev när dom tog bort min CVK. Jag har också hört att det ka bli ännu värre om man operare det... Jag träffade en plastikkirug för lite mer än ett år sen och då fick jag en salva som jag skulle ta på det, men det hjälpte nästan ingenting. Ska träffa plastukkirugen igen nu i december och hoppas man kan göra nånting åt det!



Hoppas allt är bra :)

2011-10-07 @ 12:56:44
URL: http://liinnearummel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0