Lucky!

Här sitter jag och övar på spanskafraser. Det känns lite tråkigt att jag inte ägnade mer energi åt att lära mig spanska i grundskolan. Det var ändå det språk jag valde att lära mig. En del sitter såklart kvar, men massor måste jag lära om. Det tar bara så långt tid, jag är riktigt dålig på språk, det har alltid tagit långt tid för mig att lära mig nya språk. Jag var ingen stjärna på engelska i skolan och inte heller tyska som blev mitt val i gymnasiet.
Men när jag sitter här och övar, så slog det mig plötsligt vilken jävla tur jag haft. Jag har överlevt cancer, i alla fall så här långt. Det känns sjukt men otroligt skönt att ha fått tillbaka livet.
När jag pratar om mitt liv idag så säger jag att jag haft otur att jag blev drabbad av sjukdomen, men jag borde ju se det som att jag hade turen att bli frisk. Ofta säger jag det i samband med saker som drabbar få människor, sånt som är osannolikt att bli drabbad av. Som ung cancerpatient inser man att livet är skört. Att man inte är odödlig och att man inte kallt bara kan räkna med att man ska glida förbi alla läskiga och obehagliga saker som finns i världen.
Jag menar till exempel ni som frivilligt väljer att röka och snusa. Jag ber om ursäkt att jag får det här att låta så enkelt. Men för mig är det enkelt. Det finns absolut INGET gott med att röka eller snusa. Det tillfälliga lyckorus man känner är ingenting med hur mycket ni kommer ångra er den dagen ni inser att era lyckopinnar/kuddar har bidragit till att ni hamnat i sjukhussängen och nu måste gå igenom ett rent helvete.
För det är ingen höjdare att få cancerbehandling. Cellgifterna kommer få dig att må illa, bli trött, ha svårt att äta och du kommer bli svagare. Eventuella operationer kommer ge dig fula ärr på kroppen och strålbehandlingen gör fula märken i huden och påverkar organen. Men inget av det är ens i närheten av hur du kommer må psykiskt. Hur du kommer pendla mellan himmel och helvete. Känslan att behöva kämpa mot din egen kropp för att inte dö, den känslan är obeskrivlig.
Så mitt tips är att fundera igen.... Vad var fördelarna med att röka/snusa nu igen? Och är det värt att uppleva den/de fördelarna när du vet att risken att drabbas av cancer bara ökar ju längre du fortsätter?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0