Trötthet

Sen jag blev sjuk har jag verkligen fått uppleva trötthet. Jag trodde att jag hade känt av att vara trött tidigare, men det var inget i jämförelse. För mig är det skillnad på att vara trött för att man är mycket fysiskt aktiv. Man kanske jobbar, tränar eller har små barn. Då förstår jag att man känner sig trött mycket och ofta. Men när man som jag, gör ganska lite saker om dagarna och ändå kan sova mer än normalt. Då blir man aningen frustrerad. 
 
Jag har sagt det och säger det igen, ingenting går upp emot cellgifstrött. Tröttheten man känner någon/några dagar efter en cellgiftsbehandling är inte nådig. Då sover man, hela dagar, i sträck. Lite som Törnrosa. Jag minns min sista cellgifsbehandling. Som blev avbruten för att mina organ inte längre orkade med. Då hade jag fått en halv dos med cellgifter. Dagen efter att jag kommit hem från sjukhuset vaknade jag normal tid. Kanske vid 9. Jag gick ner, åt nog kanske lite frukost och blev så trött att jag la mig i den utbäddade bäddsoffan i vardagsrummet. Där låg jag. Min farbror kom och hälsade på några timmar och hade med sig munkar. Jag gick upp någon gång på förmiddagen, och åt en munk. Sen gick jag och la mig igen. Och sov. På kvällen någon gång åt jag middag. Då var jag kanske vaken i alla fall 1,5 timme. Sen somnade jag igen och sov heeela natten. Det är att vara trött. 
Fullt så trött är jag inte just nu. Men jag är trött. I fredags tränade jag på gymmet. Av någon underlig anledning så blir jag väldigt trött när jag har tränat. Så jag blev tvungen att sova middag, mitt på dagen. Och trots att jag hade sovit middag i någon timme så somnade jag på soffan på kvällen och sov i 2,5 timme. Och sen gick jag och la mig och kunde sova heeela natten.
Och så har det fortsatt. I lördags somnade jag på soffan på eftermiddagen och sov någon timme. Trots det kunde jag somna och sova hela natten. 
Jag önskar att jag kunde säga vad det är som gör mig såhär trött. För vanligtvis är jag inte så trött att jag behöver sova mitt på dagen. Ofta sover jag bara mellan 8 och 12 timmar på natten och det räcker. Men något har hänt de senaste dagarna som gör mig otroligt trött. Jag vet inte om det är någon infektion/förkylning på gång som kan trigga igång kroppen och göra den trött.
 
Jag har dock fått inse att det är inte så mycket att göra åt saken. Är kroppen trött behöver den få vila och då får man helt enkelt vila. När man ändå inte gör speciellt mycket om dagarna så spelar det inte så stor roll om sömnen blir lite rubbad. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0