Det här med korv

Det kom ju ett larm i fredags om att det i korv- och scharkprodukter finns ett konserveringsmedel som ökar risken för bukspottskörtelcancer.

Jag måste säga att jag inte är ett skit förvånad. Jag tror att vi åren framöver kommer få veta att mycket av våra konserveringsmedel, smakförstärkare och andra onaturliga tillsatser i vår mat ökar risken för olika sjukdomar. För egentligen är det väldigt logiskt. Våra kroppar skapades för ett antal miljoner år sen, när våra förfäder utvecklades till homo sapiens. Då fanns inga onaturliga konserveringsmedel, smakämnen eller andra onaturliga tillsatser i maten. Maten bestod av sånt som var från naturen.

Jag tycker att vårt samhälle måste vakna upp nu. Runt om oss dör folk i vad vi kallar "folksjuksomar" men ingen är direkt beredd att göra något åt saken. Problemet är att våra kroppar inte är skapta för ett sånt här samhälle och gör vi inget snart så kommer fler människor dö i hjärt- och kärlsjukdomar och cancer.

Minns ni mitt första blogginlägg om boken Anti cancer - Ett nytt sätt att leva..? Jag var väldigt kritisk till boken innan jag hade läst den. Jag trodde inte på att maten har någon som helst påverkan på våra kroppar. Hur skulle den kunna det? Mat är ju det mest naturliga i världen....

Men så är det inte riktigt. I dagens samhälle äter vi inte mat, kära bloggläsare. Vi äter en mängd tillsatser som både gör oss tjocka och ger oss sjukdomar. Bara det faktum att man föder kycklingar med mat som ska göra att dom växer snabbare, så att producenten tjänar mer pengar på varje kyckling som han sen säljer, det borde få oss att reagera. Men det gör det tyvärr inte.

Jag var väldigt kritisk till Anti Cancerboken till en början för att jag ville inte tro att det berodde på MIG att jag hade fått cancer. Jag ville inte känna skuld över att det var på grund av mig som sjukdomen hade fått fäste i min kropp. Men efter att ha läst boken så inser jag att det är inte enskilt på grund av mig som jag blev sjuk. Det är samhällets fel. Det är på grund av hur samhället ser ut idag som vi blir sjuka. Det går inte att skylla på en skilda individer. Vi måste öka medvetenheten om hur vi lever och vad vi gör mot våra kroppar.

Tyvärr finns det bara ett riksdagsparti idag som tar småsteg i att försöka göra något åt problemet. Men vi måste bli fler som tycker att det här är viktigt. Därför kommer jag fortsätta blogga om det här. Så småningom hoppas jag att någon av er andra tycker att det är lika viktigt som jag tycker!

Bilden är från sjukhuset och föreställer min "julgran". Det är droppställningen med i det här fallet två av mina cellgifter, Cisplatin (cellgiftet i den röda påsen) och Doxrubicin (cellgiftet som är rött och ser ut som hallonsaft). Cellgifterna pumpas in i kroppen med olika hastighet.
Cellgifter

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0