Grönt Te

Jag har skrivit om det förut. Men kanske inte så utförligt så ni bloggläsare förstår hur bra och viktig denna dryck är.

Många säger att grönt te är väldigt äckligt. Jag kan hålla med till viss del. Det är visst inte gott, men när man vet om hur nyttigt det är, så blir det i alla fall lite godare. Min pappa började dricka grönt te efter att han hade varit i Japan första gången. Jag kommer ihåg att jag tyckte att det luktade hö på morgonen när han gjorde i ordning en kanna te och kunde inte för mitt liv tänka mig att dricka det.

Men jag ändrade uppfattning när jag läste Anti-Cancerboken.

* För det första, i det gröna teet finns det mycket antioxidanter och endel vitaminer och mineraler. Bara för den sakens skull känns det nyttigt att dricka en eller flera koppar grönt te om dagen.

* För det andra, det finns goda belägg för att grönt te kan förhindra många sjukdomar. I det gröna teet finns nämligen ämnen som skyddar våra celler i kroppen från att dö, skadas och åldras. Nu tror jag iof inte att man blir yngre av att dricka grönt te. Men i Japan där grönt te är vanligt förekommande har man mindre cancerfall och man har en hög medelålder. Det finns inget som säger att det BARA är det gröna teets förtjänst, men om det bara påverkade liiiite, så är det väl värt att dricka någon kopp om dagen, eller hur?

* För det tredje, och det här är den absolut viktigaste anledningen till att dricka te. Både för oss som har/har haft cancer, men också för er som ännu inte fått cancer. Den här anledningen är nämligen så fruktansvärt bra så ni kommer känna när ni börjar dricka teet att det är som att dricka medicin. Det finns nämligen ett ämne i det gröna teet som hindrar cancertillväxt. DET ÄR SANT! Ämnet hindrar cancern från att bilda nya blodkärl till tumören, och utan mycket blodkärl och förmågan att snabbt få energi till tumören kommer tumörens förmåga att växa, avstanna.

Då tänker ni: jaha, men vadå? Det är väl jävligt dumt att dricka något som både smakar pecka och som gör så att man inte kan bilda nya blodkärl. Well, det fina med det gröna teet är nämligen att det förhindrar bara SNABB blodkärlsbildning. En tumör bildar nämligen blodkärl i snabbare takt än vad kroppen normalt skulle bilda blodkärl. Och som jag har förstått det, så finns det många forskare där ute i den stora världen som försöker hitta ett läkemedel som gör just detta som det gröna teet redan gör!

* För det fjärde, så finns det forskning som visar på att ämnen i grönt te gör att man minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Och det är väl toppen, med tanke på hur vi lever i dagens samhälle och hur många människor som drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar? Det är helt klart en sak jag vill försöka undvika i alla fall.

* För det femte. I Anti-Cancerboken så skriver författaren (som också är läkare för er som missat det), att grönt te har förmågan att rena vår lever. I levern samlas nämligen en massa skit när levern renar vårt blod. Och teet gör på något sätt (exakt hur vet jag inte) att man får ut den där skiten.

* För det sjätte. Och det här är också en bra anledning för er som tänker på er vikt. Man tror nämligen att grönt te kan underlätta viktnedgång genom att det ökar på matsmältningsprocessen. Exakt hur det där fungerar är jag inte helt 100 på. Men om man vill testa att dricka grönt te för den sakens skull så är det väl bara att testa tycker jag!

Jag kan faktiskt ge er ett litet tips, ni som funderar på att börja dricka grönt te nu efter min fina utläggning, eller till er som testat att dricka grönt te och tyckte att det smakade skit. Jag har sett i te-affärer, att det finns gröna teer med smak. Så man behöver inte dricka grönt te som det är, utan kanske med någon god smak, som gör att det blir lättare att motivera sig att dricka.

Det är väl en himla enkel sak bara att börja dricka grönt te? Tyvärr finns inte lika många av dessa fördelar i svart eller rött te.

En annan sak som jag vill göra er uppmärksam på. I Anti-Cancerboken så beskrivs det att upphettning av plast (som förekommer när man kokar vatten i vattenkokare) tyvärr frisätter endel dåliga ämnen. Därför ska man helt undvika det. Koka istället vattnet till teet på vanligt hederligt sätt. I en kastrull på spisen!


Kommentarer
Postat av: Eva Blomqvist

Vilken agitator du är! :-)

Man måste nästan börja.

Eva

2012-01-13 @ 13:17:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0