Morgonen på KS

Ah.. Idag är jag sådär fredagstrött. Igår var ju sprutdags med interferonet.. Så huvudet känns lite sådär halvsnurrigt.. Helst av allt hade jag velat lägga mig ner och sova just nu.. Men jag tänkte blogga först i alla fall.
 
Idag var jag på KS igen. Ett införbesök inför strålningen. Jag röntgades, fick lite tatueringar och en avgjuten form av mina ben... Det låter mer komplicerat än vad det är. Inför att man ska strålas gör man en bedömning hur man ska stråla. Det är därför man gör en röntgen. Och för att personen ska ligga på precis samma sätt varje gång, så att man strålar på precis samma ställe varje gång, så gör man en avgjutning med en vakumkudde. I mitt fall gjorde man formen efter mina ben, för att höften ska vara rak. Sen kollar dom med laser så att man ligger på rätt höjd och med höfterna på rätt ställe osv. Så gör man små, små markeringar på höfterna (jag hade redan två markeringar på höfterna, men den ena var tydligen inte riktigt rätt, så där fick jag en ny) och så fick jag även en ny markering på blygdbenet. Laserstrålarna som finns inne på strålningsrummet ska sen matcha markeringarna som jag har på höfterna och blygdbenet för att personalen ska veta att jag ligger rätt. Det är som en liten, liten svart prick. Jag kallar det för tatuering, för den är permanent. Det är det närmaste jag kommer en tatuering. Så fick jag tid på måndag redan till första strålningen. Känns bra att det går så fort.
 
Sen gick vi förbi apoteket och hämtade ut medicinerna som jag fick utskrivet igår. Min läkare hade förvarnat att apotekspersonalen kunde vara lite tveksamma till att ge mig Thalidomin-medicinen, eftersom att man är väldigt rädd att fertila kvinnor ska bli gravida och få neurosedynskadade barn. Hon varnade mig också för att gå på privata apotek, för att hon tyckte att dom var väldigt rädda att lämna ut mediciner överhuvudtaget (hon tyckte att dom mest ville sälja huvudvärkstabletter eftersom att det är tydligen det enda läkemedel dom tjänar pengar på). Så hon skrev ut medicinen till sjukhusapoteket som fortfarande är ett statligt Apoteket AB. Och där var det inga problem att få ut medicinen. Apotekaren frågade inte ens om jag hade skydd för att inte bli gravid under behandlingen. Hon frågade bara om jag och min läkare hade pratat om medicinerna, vilket vi absolut har. Sen var hon väldigt lugn och frågade inte mer om det. Hon påminde mig om att ta Thalidomidtabletterna med riktligt med vatten och att man kunde bli torr i munnen. Men annars var det inga krusiduller. Allt gick så smidigt.
 
Så ikväll ska jag ta min första kur Thalidomid. Dom ska tas kvällstid eftersom att man blir trött/dåsig efter att man tagit tabletten. Jag ska också trappa upp tabletten, först ta 1 om dagen i 14 dagar för att sen öka till 2 tabletter dagligen. Celebra skulle jag ta på morgonen. Den verkar inte ha så mycket biverkningar. Det är ungefär som en voltarentablett, som många tar dagligen. Så det bör inte vara några problem.
 
Då börjar vi den här kampen mot tumören då. Nu kör vi hårt!
 
 

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Har en kompis om precis som dig har haft sarkom i låret och tyvärr fått metastaser i lungan. Hon behandlas i Lund och kämpar på med strålning och cellgiftet, men läkarna säger att hon ska kunna bli frisk! Så jag säger bra "go girl" !!!!

Svar: Hej! Vad kul att du hittat min blogg och kommenterar. Det uppskattas. Vad tråkigt att din vän också har samma sjukdom som jag. Hälsa henne att det gäller att kämpa på. Jag är ett bra bevis på att man ändå kan må ganska bra, trots att man har sjukdomen. Det gäller bara att fightas. Ta hand om dig och din kompis, och följ gärna bloggen. / Edit
Edit

2012-07-27 @ 18:58:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0