Någon typ av besked

Jag hörde inget av radiumhemmet igår. Och igår eftermiddag när jag tänkte ringa så hade de stängt. Så jag ringde idag på förmiddagen och sa att jag ville prata med läkaren som var i tjänst. Men min kontaktsjuksköterska ringde upp mig och sa att han inte kommer ha något att säga. Dom vet om att jag måste få någon typ av behandling och dom vet hur läget ser ut, men Foukakis (som är onkologen i tjänst) kommer inte vilja vara den som tar beslutet. På måndag har dom sarkomkonferens med både onkologer och ortopeder med, och på tisdag har onkologerna konferens. Då kommer dom också besluta om vilken typ av behandling som ska sättas in. På måndag är också min läkare Lidbrink tillbaka, vilket Lilian (min kontaktsjuksköterska på Radiumhemmet) tyckte var bra. Lidbrink vet nämligen vad som ska göras. Hon kan det här.
 
Så nu är det att vänta till tisdag eller onsdag nästa vecka innan jag får veta vad som kommer ske. Som jag skrev igår så är cytostatika den främsta behandlingen för osteosarkom, men min kontaktsjuksköterska tänkte precis som jag, att cyto har jag prövat och strålning är kanske ett alternativ..:?
 
Det positiva med strålning är att det är väldigt lokalt. Cytostatika påverkar hela kroppen, man tappar håret, mår illa och har dålig aptit (Och ett antal andra biverkningar som inte är roliga). Strålningen påverkar bara det område man strålar. Och i bäckenet har man inte så mycket som påverkar. Kanske,trodde ortopeden, att man kunde påverka några cm av tarmen och kanske äggstocken på högra sidan. Allt berodde lite på hur man valde att stråla, något som inte var hans område. Men mer än så blir inte påverkat, vilket skulle vara en fördel.
 
Men det gäller att vänta till på tisdag eller onsdag nästa vecka innan jag vet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0