På sjukan

Det gick! Och vi hade god marginal, mamma och jag, när vi kom till Norrtälje Sjukhus i morse. Väldigt skönt. Då slapp jag känna stressen och vi kunde sitta ner i väntrummet en stund innan det var dags.

Dräneringsproceduren går snabbt. man får först lokalbedövning, sen trycks en dräneringsslang in och så börjar det rinna. Väldigt enkelt. Och faktiskt inte så smärtsamt som man skulle kunna tro. Visserligen är jag en person som har ganska hög smärttröskel, speciellt när det kommer till smärta som jag vet är övergående. Det är mer obehagligt att få ett drän i kroppen. För med lokalbedövning ska ju den mesta smärtan försvinna.

Efter proceduren har jag nu blivit tilldelad en säng i ett väntrum där vi nu sitter och skådar vätskan som rinner ut. På 30 minuter har jag dränerats på 1,2 liter. Och nu tyckte mina lungor att det gick lite för fort... Så nu fick dom stoppa dräneringen i en halvtimme för att min kropp ska kunna hänga med. På KS hävdade dom att man inte bör dränera mer än 500 ml/4 timmar. Och nu förstår jag vad dom menar. Min lunga hinner inte riktigt anpassa sig till utrymmet den får när 1,2 liter vatten bara försvinner sådär. Det kan låta konstigt, men jag förstår precis. Där av blir jag andfådd och hostig.

Men nu ska vi vänta 30 minuter. Så får vi se hur det känns då. Och det mest spännande, Hur mycket vätska som totalt kommer ur lungan.

Hoppas att ni inte är allt för känsliga. Det ser ut som äppeljuice.

Kommentarer
Postat av: Birgitta

FUCK cancer!!! Jag förstår var du får din styrka ifrån kära du.
Du känner inte mig, jag har en dotter lika gammal som du ibland påminns man om hur bräckligt livet kan bli! All styrka till dig och att allt vänder !

2013-08-15 @ 22:07:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0