Läkarbesöket

Det var nog dåliga besked på läkarbesöket. Och jag skriver nog för att jag känner ändå att jag fick mycket bra svar på mina frågor.

För det första, röntgensvaret visade att tumörerna i lungorna hade växt. I höften var det marginell skillnad. Så det finns ingen anledning för mig att fortsätta med cellgifter. Nu ska jag istället ta ett preparat som heter sorafinib, som är ett multikinashämmare. Dvs det är en molekyl som går in i tumörcellerna och tar död på dom. Preparatet används vid njur- och levercancer. Men det finns studier som visat effekt även på sarkom.

Främsta biverkningar är sår och blåsor på fötter och händer. Vi får se om jag får bekymmer med det.

Att jag har hög puls tror min läkare beror på tumörerna i lungorna och att kroppen måste jobba hårt med andningen. Jag tog både EKG och blodtryck idag på sjukan och det visar inga fel på hjärtat. Det är bara den höga pulsen.

Och jag fick en förklaring på varför jag mår hyfsat bra de första dagarna efter cellgifterna och att kroppen sen efter 3-4 dagar bara störtar ner i källaren. Det är pga kortisonet som jag trappar ner efter sjukhuset. Jag ville först inte tro på det, men jag testade att ta en mycket liten dos kortison när jag kom hem och jojo, visst mådde jag mycket bättre väldigt snabbt.

Fick också utskrivet insomningstablett och en inhalator. Allt för att jag ska kunna må lite bättre.

Nu sätter jag min tro till den här multikinashämmaren. Om inte cellgifter tar så får den här medicinen göra underverk. Så det så!

Kommentarer
Postat av: Lisa

Tänker på dig!
Kram

2013-07-09 @ 21:52:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0